Geplaatst op 2 december 2022 door Cory Benson
Deze wilde nieuwe lichtgewicht Olympia F1-X crosscountry-mountainbike verbergt ongeveer 3/4 van zijn achterschokbreker in de basis van zijn zitbuis, beschermd tegen weer en elementen. Functioneel niet zo heel anders dan de vorige volledig geveerde XC-racefiets van de Italiaanse fietsmaker, deze geheel nieuwe carbon F1-X is zeker een blikvanger…
Olympia F1-X semi-integrale XC-fiets
Net toen we dachten dat Bold & Scott de markt van mountainbikes met verborgen achterschokbrekers in het nauw had gedreven, kwam Olympia langs met een volledig vernieuwde F1-X. De nieuwe Olympia-mountainbike is niet zo bedekt, maar het lijkt erop dat sommige van dezelfde voordelen er nog steeds zijn, in een frame dat lichter en technisch beter is dan ooit.
Wat is er eigenlijk nieuw?
Het lichaam van de schokbreker en de kritische wisserafdichting zitten nu beschermd in het frame, terwijl een extra rubberen afdichting waar de schuif uit de zitbuis steekt. De F1-X behoudt volledige bruikbaarheid voor installatie en onderhoud, toegang tot de schokbreker via een verwijderbare hoes aan de onderkant van de zitbuis, net voor het achterwiel.
Het algehele ontwerp van de ophanging met een enkel draaipunt en een flexibele achtervork is in feite ongewijzigd gebleven, met een korte carbon rocker-link die de omgekeerde schokbreker aandrijft die gedeeltelijk in de basis van de zitbuis is verplaatst. Door de demper naar beneden en naar achteren in het eigenlijke frame te verplaatsen, kan Olympia de onderste demperbevestiging concentrisch met het hoofdspil op dezelfde stalen as plaatsen, voor verbeterde stijfheid en lager gewicht.
Het verschuift ook het hoofdspil iets naar beneden en naar achteren, net voor de trapas, voor een soepelere, efficiëntere beweging van het achterwiel.
Deze nieuwe, compactere lay-out van de ophanging maakt ook kortere liggende achtervorken van 430 mm mogelijk op de twee kleinere fietsen, maar 435 mm achtervorken voor grotere rijders.
Door de unieke bovenbuis doorboord te houden door een tunnel om de stijfheid aan de voorkant te vergroten, springt de nieuwe fiets ook omhoog naar een volledige 1,5 ″ FSA-headset boven en onder die interne kabelgeleiding mogelijk maakt zonder externe kabelpoorten.
Een ander deel van het complete nieuwe ontwerp van de hi-mod carbon mountainbike is weer lichter, waarbij 100 gram van de vorige F1-X is gedaald tot ongeveer 1500 gram.
Meer capabele geometrie
Natuurlijk is de semi-geïntegreerde achterschokbreker de meest opvallende verandering, maar Olympia heeft ook de XC-fiets met korte veerweg aangepast om beter dan ooit te kunnen presteren voor meer technische XC- en marathonraces. De fiets verhoogt de veerweg van de vork met 10 mm tot 110 mm, terwijl hij erin slaagt de stapelhoogte van het frame met een paar millimeter te verlagen met kortere balhoofdbuizen.
Naast een langere veerweg krijgt de nieuwe F1-X ook een anderhalve graad slappere balhoofdhoek van 67,5°, een steilere zithoek op de kleinere frames, en behoudt hij dezelfde langere reikwijdte die hij kreeg in de trail-geïnspireerde update van 2020 van de fiets.
De fiets is nu uitgerust met SID-vorken met 35 mm binnenpoten die intern kunnen worden afgesteld op 120 mm veerweg voor een nog slapper, stabieler rijgedrag om zwaardere racebanen aan te kunnen.
Olympia F1-X – Opties & beschikbaarheid
Olympia’s geheel nieuwe 29er F1-X is technisch gezien een MY23-fiets en ze hebben nog geen definitieve prijs of een officiële schatting van de werkelijke beschikbaarheid vrijgegeven – denken: vroege lente 2023.
Maar we weten dat er in ieder geval twee complete fietsconstructies zullen zijn – een mechanische F1-X Team 1S-constructie met Shimano XT-groepset of de elektronische F1-X Race GXS AXS-setup – beide met FSA-componenten en all0y Miche-wielen, of een upgrade naar Ursus koolstof.
<